Dag 2 – Toerist in Kathmandu

Deze ochtend gingen we vooral een aantal toeristische attracties bezoeken aangezien het rustdag is op zaterdag. Morgen gaan we dan naar het ziekenhuis. We kijken er in ieder geval al naar uit!

We hebben ontbeten om 9u in het hotel. Er was keuze uit toast, tomaten, worstjes, bonen, aardappelen met ajuin en bananen. Na een stevig ontbijt konden we onze toer beginnen. Deze zijn we begonnen met een lange wandeling naar de Swayambunath tempel. Er waren veel bezienswaardigheden tijdens deze wandeling. Zo waren er kinderen die speelden met afval, beenhouwers van de streek, schrijnwerkers en was het duidelijk wasdag vandaag. Toen de tempel in zicht kwam zagen we de vele treden (300 treden van telkens 30cm!). Onze conditie werd duidelijk op de proef gesteld. Tussendoor werden we geëntertaind door de vele apen. Het is niet voor niets dat deze tempel ook “The Monkey Temple” wordt genoemd.

Eenmaal boven werden we getrakteerd op de vele bezienswaardigheden. Zo was er een ceremonie met vele kleurrijke bloemen, kaarsen en wierook. Leuke plaatselijke winkeltjes trokken onze aandacht. Elk deel van de tempel had verschillende betekenissen, dit wisten we dankzij onze twee lokale gidsen Dieter en Marisa. Het uitzicht was prachtig maar werd wel enorm belemmerd door de smog in de lucht. Dit gaf aanleiding tot enkele hoestbuien. We hebben ook gesupporterd voor een wedstrijd karate. Er was een hele entourage rond en dit was reeds van ver te horen.

’s Middags zijn we een lokaal restaurant binnengestapt. Hier hebben we lekker gegeten en gedronken voor amper 80 cent per persoon. Als dat geen koopje is. 😉

We zetten onze wandeling verder naar Durbar Square. Hier is het vroegere koninklijke paleis en woont de Kumari (=levende godin). Zonder dat we dit wisten zijn we hier binnen geraakt zonder ticket. Een mooie besparing maar een verrassing toen we naar buiten gingen 😉

De tempels waren mooi bekleed met allerlei houtsculpturen. Het was wel duidelijk te merken dat er 2 jaar geleden een aardbeving had plaatsgevonden. Bepaalde tempels waren ingestort en gebouwen hadden grote scheuren in de muren. We mochten hier even vrij rond wandelen. Er was een deel van de groep ijverig op ontdekking zodat ze zonder dat ze  het wisten buiten de betaalde zone waren. Wanneer ze terug naar de afgesproken plaats gingen, moesten ze een ticket betalen. Hierdoor hadden ze een déjà vu gevoel naar India (#sans tickets). Al snel waren we weer bij elkaar.

We zetten onze toer verder naar een rivier waar er crematies plaatsvonden. Jammer genoeg konden we dit niet meemaken. Op onze weg terug naar huis kwamen we een rusthuis en een ziekenhuis tegen. Ons verpleeggevoel kwam al snel naar boven. Maar morgen kunnen we ons gevoel tot uiting brengen in het ziekenhuis.

Aangekomen in het hotel hebben we ons even verfrist om nadien de tweede souvenirs ronde verder te zetten. ’s Avonds werd het Nepalees eten nogmaals goedgekeurd 😉

Vele Nepalese groetjes van iedereen

Lobke en Hannes

IMG_9794DSC01642SAM_0760IMG_1132IMG_9903IMG_9887IMG_9941

Dit bericht werd geplaatst in 2015 - Stage. Bookmark de permalink .

3 reacties op Dag 2 – Toerist in Kathmandu

1. Hilde Sprimont zegt:

Dag allemaal in het verre Nepal. Jullie hebben er een mooie dag opzitten. Morgen aan de slag in het ziekenhuis , ik wens jullie een fantastische dag morgen. Ervaringen om niet meer te vergeten!
    Groetjes
    Hilde Sprimont

2. veerle zegt:

super-dagje, jullie hebben al zoveel moois gezien en beleefd……..veel succes morgen in het ziekenhuis!!!!

3. Van Impe Anne zegt:

Bedankt voor het verslag.Succes morgen in het ziekenhuis.Vele groetjes.